SPIRAL STABILIZATION

SPIRAALISTABILAATIO

Terapia-, kehonhallinta- ja harjoitusmetodi

HARJOITTEET

Spiraalistabilaatio-harjoittelussa käytetään metodiin erikoisesti suunniteltuja vastuskuminauhoja. Korotettu alusta/matto sekä sauvat ovat lisäksi tarpeen monissa harjoitteissa. 

Harjoitteet tehdään pääosin seisten, mutta harjoittelun alkuvaiheessa (tarpeen mukaan) tai kivun tehdessä harjoittelun seisoma-asennossa hankalaksi, voi kaikki harjoitteet tehdä myös istuen.

Oleellinen osa Spiraalistabilaatio-harjoituksia on vertikaali-lihaketjujen venytys- ja rentoutus.

Harjoitustapavariaatiota ovat lisäksi:

● yhden käden harjoitteet

● yhdellä jalalla seisten

● toinen jalka tukimatolla

● polvillaan seisten

● toispolviasennossa

● sauvojen kanssa harjoittelu (alaraajaharjoitteet)

● edellä mainittujen yhdistelmät

Alaraajojen harjoitteet parantavat lantion ja koko kehon stabiliteettia, vahvistavat lantionpohjan lihaksia ja pakaroita sekä parantavat kävelyn koordinaatiota.

Katso video ”Spiraalistabilaatio-harjoitteita Garda-järvellä” by Tiina Arrankoski & Lucia Bacci, molemmat SPS-kouluttajia.